Matalakaarinen jalkaterä (pes planovalgus) on yleisnimitys monille jalkaterän virheasennoille, joissa jalkaterän sisäkaari madaltuu tai on olematon. Se on myös yleisin jalkakaarien asentovirheistä. Lattajalka voi olla synnynnäinen, rakenteellinen tai toiminnallinen.

Lattajalka on osa lapsen jalkaterien normaalia kehitystä. Kouluikään tultaessa pitäisi kumminkin jo kaarirakenteiden olla näkyvästi kehittynyt. Kehitystä tapahtuu aina 15-vuotiaaksi asti.

Lapsen lattajalan oireina voi olla

  • jalkaterän, nilkan ja säären väsymistä ja kipuilua
  • lapsi on haluton kävelemään pitkiä matkoja
  • oireet ilmaantuvat iltaisin rasituksen jälkeen
  • kengät painuvat nopeasti linttaan
  • kävely on hidasta ja raskasta.

On tärkeää selvittää, ovatko kyseessä viattomat kasvukivut vai liittyvätkö kivut ylipronatoivaan jalkaan.

Lapsen oireilevan lattajalan hoito

  • kengät (tukeva kantakappi, tarvittaessa kaaren tukea)
  • harjoittelu
  • paljain jaloin kävelyä
  • varvaskävelyä, ulkoreunoilla kävelyä
  • jalkaterien spiraalimaisten kiertoliikkeiden harjoittelu (piirtäminen varpailla)
  • liikuntaharrastukset vahvistavat lihaksia ja näin myös jalkakaaria
  • tarvittaessa tukipohjalliset, joilla vähennetään jalkaterän virheellistä kuormitusta ja ohjataan kasvua.

Aikuisen lattajalka

Aikuisen lattajalka voi ruveta oireilemaan vasta myöhemmällä iällä. Kävely jalkaterät ulospäin, ylirasitus, ylipaino ja jalkaterien toimintojen poikkeamat voivat johtaa lattajalan syntymiseen. Taustalla voi olla myös useat nilkan nyrjähtelyt ja vammat. Eri sairaudet ja iän tuomat hormonaaliset muutokset voivat myös altistaa lattajalan synnylle.

Aikuisen lattajalan oireita

  • matala sisäkaari
  • jalkaterän etuosa kääntyy ulospäin
  • epävakaa tasapaino
  • kuormitettaessa jalkaterän virheasento lisääntyy
  • kipua ja väsymistä sisäkaaressa, nilkoissa, sääressä ja pohkeissa
  • jalkaterän etuosan ja kantapään ongelmia/kiputiloja.

Aikuisen lattajalan hoito

Hoidon perustana on kantaosastaan tukevien ja yleensäkin sopivan kokoisten kenkien käyttö. Alaraajojen ja jalkaterien lihasten harjoitteet sekä omahoitona säären ja jalkaterien hieronnat. Kylmähoitoa voi kokeilla lievittämään kipua. Tarvittaessa voidaan tehdä yksilölliset tukipohjalliset vähentämään jalkaterän alueen kuormitusta.