Nykyään liikuntalajeja on paljon, ja joka urheilulajille on tehty erilaisia jalkineita. Oikeanlainen kenkä ehkäisee kuormituksesta johtuvien vammojen syntymistä, mahdollistaen kumminkin tehokkaan jalkaterän työskentelyn. Kenkä toimii hyvänä iskunvaimentimena alustaan nähden ja ohjaa jalkaterää tarpeen mukaan jalkaterän taipuessa ja kiertyessä suorituksen aikana. Varsinkin kävely- ja lenkkikenkiä on tehty myös eri jalkatyypeille, jolloin ulkopuolinen apu on tärkeä kenkää valitessa.

Ohjeita kengän ostoon

  • Kengät kannattaa ostaa iltapäivästä, jos vain suinkin mahdollista, koska jalkaterät ovat silloin turpeimmillaan – jalat turpoavat päivän aikana.
  • Osta kenkä aina isomman jalan mukaan, mutta sovita kenkä aina molempiin jalkoihin ja kävele niiden kanssa liikkeessä, jolloin tunnet kengän sopivuuden ja käyttäytymisen liikkeessä.
  • Kengässä tarvitsee olla vähintään 0,5 – 1,0 cm:n käyntivara pisimmän varpaan (Huom. ei aina isovarvas, usein voi II varvas on pisin) päästä mitattuna.
  • Kengät eivät saa uutenakaan painaa tai puristaa mistään, tutki myös kengän sisäosa mahdollisten hankaavien saumojen takia.
  • Miesten kenkä on päkiästä leveämpi kuin naisten kenkä.
  • Valitse urheilujalkineet tarkoituksen mukaan.
  • Sovita kenkää sellaisen sukan kanssa jota käytät kyseisessä liikuntasuorituksessa.
  • Jos käytössäsi on tukipohjallinen, kokeile kenkää pohjallisen kanssa.
  • Voit ottaa vanhat kenkäsi mukaan ostoksille mennessäsi.
  • Käytä riittävästi aikaa kenkien ostoon ja sovitukseen.