Kengät tulisi valita aina käyttötarkoituksen ja oman jalan mukaan. Sisällä tulisi käyttää sisäkenkiä jos tarvetta on, ulkona ulkokenkiä, liikunnassa liikuntaan tarkoitettuja kenkiä ja työssä työkenkiä.

Vääränlaiset ja epäsopivat kengät voivat aiheuttaa nivelten virheellistä kuormitusta, lihasepätasapainoa, varpaiden virheellistä kuormitusta sekä iho- ja kynsiongelmia, hankaumia ja muita kiputiloja.

Tavallisin virhe on, että käytetään liian ahtaita kenkiä. Tähän asiaan on kiinnitettävä huomiota jo kasvuiässä, koska eräät virheasennot kuten vaivaisenluu voivat saada alkunsa jo tällöin.

Käyntivara

Kengässä tarvitsee olla vähintään 1- 1,5 cm:n käyntivara pisimmän varpaan (Huom. ei aina isovarvas, usein voi II varvas on pisin) päästä mitattuna. Seistessä jalkaterän pituus ja mahdollisesti myös leveys kasvaa.

Jalkaterän muutokset

Jalkaterä muuttuu vuosien saatossa. Ikääntyessä, raskaana ollessa, ylipainon vaikutuksesta nivelsiderakenteet antavat periksi ja jalkaterässä tapahtuu muutoksia. Jalkaterän pituus ja leveys voivat kasvaa. Siksi kengän kokokin voi kasvaa. Kannattaa siis olla tarkkana ettei käytä liian pieniä kenkiä. Älä tuijota kengän numeroa vaan tunne oikea kengän koko jalassasi. Kenkien numerot eivät ole standardoituja.

Mittaa kengän sopivuus

Hyvä keino mitata kengän sopivuutta on esim. ottamalla kengän irtopohja irti ja seisoa sen päälle tai piirtää irtopaperille jalan ääriviivat, jonka leikkaat irti ja vertaa irtileikattua paperia kengän arvioituun sisätilaan. Ääriviivapiirroksen tekemiseksi seiso paperin päällä paino tasaisesti molemmilla jaloilla, paina varpaat suoriksi ja pyydä toista henkilöä piirtämään molempien jalkojen ääriviivat. Lisää varpaiden päähän 1 – 1,5 cm lisää. Aikuisille riittää, kun ääriviivakuvio tehdään kerran vuodessa, mutta kasvuikäisille lapsille se pitää tehdä 2–5 kuukauden välein.

Jalkineen leveyden sopivuus tutkitaan ääriviivakuviolla: kengän sisätilan pitää varpaiden kohdalta olla yhtä leveä tai korkeintaan 1,0 cm leveämpi kuin ääriviivakuvio osoittaa.

Millainen on hyvä kenkä?

Hyvä kenkä on pohjaltaan joustava, pitävä ja taipuu oikeasta kohtaa päkiän alueelta. Kenkä toimii hyvänä iskunvaimentimena kovillakin alustoilla ja vähentää nivelille kohdistuvaa rasitusta. Koron korkeus saisi olla n. 2-4 cm, sen ylimenevät vaikuttavat jalkaterän kuormitukseen ja koko pystyasentoon. Jos käyttää korkeakorkoista kenkää pidemmän aikaa, kehittyy jalkateriin ja varsinkin pohkeiden alueen lihaksiin epätasapainoa, niveliin kohdistuu vääränlaista kuormitusta ja se myös altistaa jalkaterän etuosan virheasennoille. Etujalkaterän ongelmat (kovettumat, känsät, hermojen ärsytystilat) lisääntyvät korkeakorkoisen kengän käytöstä.

Kengän kantakappi tulisi olla tukeva, jotta se tukee kantaosaa kävely eri vaiheissa. Varpailla tulisi olla riittävästi tilaa jotta ne mahtuvat olemaan hyvin vierekkäin. Etujalkaterän alueella myös kengän kärkikorkeus tulee olla riittävä jotta varpailla on riittävästi tilaa.

Nauhakengällä pystyy säätelemään kengän kireyttä eri kohdissa jalkaa. Myös tarrakengällä voi osittain säädellä kireyttä ja rintavuutta.

Jos vain mahdollista kengissä olisi hyvä olla irtopohjallinen. Irtopohja lisää kengän hygieenisyyttä, käyttöikää ja lämpimyyttä. Jos käytössä on erikoispohjallinen, täytyy kenkiä ostaessa ottaa huomioon pohjallisen vaatima tila.