Kiinnittämällä huomiota omien jalkojen hyvinvointiin pystymme ennaltaehkäisemään huomattavasti eri jalkaterän alueen ongelmia ja kiputiloja.

Tässä muutamia jalkojen omahoidon yleisohjeita:

1. Pese jalat päivittäin

  • Jalat on hyvä pestä pelkällä vedellä tai miedolla pesuaineella
  • Pese myös jokainen varvasväli sormella erikseen ja kuivaa ne myös huolellisesti. Vältä hankaamista, ettei varvasvälien herkkä iho vaurioidu.

2. Tarkista jalkasi päivittäin

  • Kiinnitä huomiota jalkaterän väriin ja lämpöön, kovettumiin ja niiden lisääntymiseen, kynsien vahvuuteen ja kuntoon, ihon halkeamiin
  • Leikkaa varpaan kynnet säännöllisesti ja oikein. Leikkaa kynnet suoriksi mutta älä kumminkaan liian lyhyeksi
  • Jos sinulla on sairaus esim. diabetes tms. joka vaatii jalkaterien hyvää hoitoa, huolehdi että käyt tarkistuttamassa tai hoitamassa jalkasi säännöllisesti ammattilaisella.

3. Kävele välillä myös paljain jaloin jos jalkasi sen kivuitta sallivat

  • Paljain jaloin kävely vahvistaa jalkaterän lihaksia
  • Paljain jaloin kävely pitää jalkasi rakenteet myös joustavina
  • Muista että tällöin jalkasi ovat enemmän alttiina vammoille ja infektioille.

4. Rasvaa jalat säännöllisesti

  • Rasvaa jalat säännöllisesti siihen tarkoitetulla rasvalla.

5. Käytä sopivia sukkia

  • Valitse oikeat sukat käyttötarkoituksen ja jalkaongelmien mukaan
  • Katso tarkemmin osiosta sukat.

6. Valitse kengät käyttötarkoituksen mukaan

  • Lenkkikengät lenkille, työkengät työhön jne.
  • Huolehdi että ostat uudet kengät riittävän usein

7. Huolehdi että sinulla on aina hyvä kenkä

  • Hyvät kengät ovat riittävän suuret. Kengissä pitäisi olla käyntivara n. 5-10 mm pisimmän varpaan päästä mitattuna. Tarkista myös onko toinen jalka isompi jalka.
  • Osta kengät mieluiten iltapäivällä, koska jalat ovat silloin jo turvoksissa ja näin suurimmillaan
  • Jos kengässä on irtopohja voit seistä sen päälle ja arvioida kengän oikeaa kokoa
  • Kenkä ei saa painaa varpaita sivuilta eikä päältä ja muutenkin kengän pitää tuntua hyvältä jo sovitusvaiheessa. Katso tarkemmat ohjeet kengästä osiosta kenkien valinta.

8. Voimisteluta jalkojasi säännöllisesti

9. Älä koskaan vähättele jalkakipuja. Kipu ei koskaan ole normaalia.

10. MUISTA, jalkasi ovat sinulle elintärkeät, PIDÄ HUOLTA NIISTÄ!